Menjadi Detektif Penyelamat

17 02 2009

-)

Bismillahir Rahmanir Raheem

“Betul ke dia tu yang buntingkan si Pe’ah tu? Macam tak percaya je aku!” tanya Bulat Benar pada Pengap Mulut Celupar.

“Kenapa ya dia buat begitu? Tak sangka betul aku!” terus sahaja Bulat Benar mengiyakan tanpa menunggu jawaban dari Pengap Mulut Celupar.

Maka esoknya tersebarlah isi perbualan tersebut dalam kampung kediaman mereka berdua. Habis satu kampung bercerita di warung-warung, kaki lima masjid dan surau serta di pasar borong. Kesemua berborak bagai semuanya telah sahih tanpa ada pengakuan dan siasatan.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu ( mengenainya ) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan. ( Surah Al Hujurat 49 ayat 6 ).

Setelah beberapa ketika berita itu tersebar, sampailah juga ke cuping telinga si Pe’ah yang dibicarakan tanpa peguam bela tadi.

“Eh, pandai je la akak ni, mana dengar cerita ni, apa akak tahu perkara sebenarnya?!” Pe’ah menafikan soalan kepada jiran sebelah rumahnya.

“Erm, tak tahu…tapi si Pengap tu…”

“Ya Allah, apa dah berlaku ni? Ini fitnah.” laung Pe’ah.

Dipendekkan cerita bualan mereka berdua.

“Saya sebenarnya telah bernikah semenjak tahun lepas sebelum pulang dari belajar di luar negara. Berita nikah saya, hanya keluarga terdekat yang tahu. Ayah saya mahukan saya berteman dan ada pelindung sewaktu di luar negara.” jelas Pe’ah.

“Kini suami saya tiada lagi, dia meninggal beberapa bulan sebelum sempat pulang bersama saya ke pangkuan keluarga!” sambung Pe’ah dalam sebak antara sedih kerana ketiadaan suaminya dan kecewa atas cakap-cakap orang kampung.

Tamat cerita.

Nah! Ayat Tuhan dari surah di atas bukan diturunkan semalam tapi sudah berabad mengajar masyarakat berakal seperti kita agar lebih berhati-hati dalam menerima sesuatu berita yang belum terang kesahihannya. Manusia ini memang suka berkata-kata. Dia suka berhubung dengan kata-katanya. Sedang haiwan ada yang mampu berkata-kata tapi tidak mampu memahami perkataan yang diucapnya.

Berhati-hati bukan sahaja tatkala berlaku darurat, dalam keadaan senang berbicara juga mesti berwaspada. Sedang butiran setiap bicara itu akan dihisab Tuhan di hari akhir kelak.

Allah berpesan juga dalam surah Al ‘Asr yang dapat kita fahami bahawa manusia yang tidak rugi itu adalah yang menyampaikan kebenaran dengan kesabaran. Ya dengan sabar! Kebenaran itu mesti dengan sabar tatkala kita beria nak menghebahkannya. Jangan gopoh-gapah.

Kedua ayat dalam dua surah di atas ada hubungkaitnya, tinggal kita memahami dengan konteks sebenar dalam erti kata perbuatan dan tingkah laku kita seharian.

Biarlah masyarakat kita hidup dalam kebenaran daripada hidup dengan memburukkan jiran sebelah dengan cakap-cakap yang kita sendiri belum tahu maksud sebenarnya.

Moga tidak menjadi sesat seperti binatang ternak dan lebihnya.

Moga menjadi detektif penyelamat ummah.

Advertisements




Hadis 2 : Islam, Iman & Ihsan

19 04 2008

Also on the authority of ‘Umar, radiyallahu ‘anhu, berkata:

“While we were one day sitting with the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, there appeared before us a man dressed in extremely white clothes and with very black hair. No traces of journeying were visible on him, and none of us knew him.

He sat down close by the Prophet, sallallahu ‘alayhi wasallam, rested his knee against his thighs, and said, O Muhammad! Inform me about Islam.” Said the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, “Islam is that you should testify that there is no deity save Allah and that Muhammad is His Messenger, that you should perform salah (ritual prayer), pay the zakah, fast during Ramadan, and perform Hajj (pilgrimage) to the House (the Ka’bah at Makkah), if you can find a way to it (or find the means for making the journey to it).” Said he (the man), “You have spoken truly.”

We were astonished at his thus questioning him and telling him that he was right, but he went on to say, “Inform me about iman (faith).” He (the Messenger of Allah) answered, “It is that you believe in Allah and His angels and His Books and His Messengers and in the Last Day, and in fate (qadar), both in its good and in its evil aspects.” He said, “You have spoken truly.”

Then he (the man) said, “Inform me about Ihsan.” He (the Messenger of Allah) answered, ” It is that you should serve Allah as though you could see Him, for though you cannot see Him yet He sees you.” He said, “Inform me about the Hour.” He (the Messenger of Allah) said, “About that the one questioned knows no more than the questioner.” So he said, “Well, inform me about the signs thereof (i.e. of its coming).” Said he, “They are that the slave-girl will give birth to her mistress, that you will see the barefooted ones, the naked, the destitute, the herdsmen of the sheep (competing with each other) in raising lofty buildings.” Thereupon the man went off.

I waited a while, and then he (the Messenger of Allah) said, “O ‘Umar, do you know who that questioner was?” I replied, “Allah and His Messenger know better.” He said, “That was Jibril. He came to teach you your religion.””

[Muslim]


Latar Belakang

Al-Imam Muslim berkata: Di penghujung hayatnya, Abdullah bin ‘Umar (anak ‘Umar bin al-Khattab) telah diberitahu bahawa dua orang daripada kabilah Islam telah masuk ke Iraq. Mereka dipanggil Al-Qadariah dan mereka menafikan al-qadar hadis ini yang mana menyatakan qadar adalah salah satu daripada Rukun Iman untuk membetulkan salah tanggapan daripada kabilah tersebut (ketentuan). Maka Abdullah bin ‘Umar menyampaikan hadis ini.


Pengajaran Hadis

Hadis ini mengajarkan kita tentang adab dan etika dalam menuntut ilmu:





Meneladani AL AMIN

5 03 2008
leadershipdna.gif

Assalamualaikum wa rahmatullah, Peace be upon you.

Al Amin secara bahasa bererti yang setia, jujur dan terpercaya dipercayai. Seorang pemimpin yang mempunyai sifat ini ketika menerima jawatan akan menjalankan tanggungjawab dengan jujur dan penuh dedikasi. Sifat seperti ini selalunya muncul pada individu yang percaya dengan yakin bahawa tugas dan jawatan yang disandang adalah sebagai amanah dari Allah. Dia meyakini amanah itu akan dipertanggungjawab dan dipersoalkan kelak di akhirat.

Setiap pemimpin dilahirkan sebagai pemimpin. Rasulullah Muhammad Sallallahualaihi wa sallam berkata:

Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin itu akan ditanya tentang natijah kepimpinannya.

Baca baki entri ini »





Tafsir Surah Al ‘Asr (Demi Masa) – 103

21 02 2008

Assalamu’alaikum wa rahmatullah

Selalu kita membaca surah Al-‘Asr. Paling kurang, apabila di hujung majlis, kita ada membaca surah tersebut walaupun ada yang tidak faham mengapa mereka membacanya. Dalam kesempatan kali ini, mari kita memerhati apakah maksud al-’asr yang dinyatakan dalam surah tersebut. Asas makna al-’asr ini ialah “memerah sesuatu sehingga menitis.” Inilah yang dinyatakan oleh Ibn Faris dalam Mu’jam Maqayis al-Lughah.

Atas dasar itulah, Allah menggunakan perkataan mu’siraat sepertimana tertulis dalam surah an-Naba’ ayat 14 yang bermaksud:

[Dan Kami menurunkan dari awan (mu’siraat) , air hujan yang mencurah-curah.]

Awan ialah mu’siraat yang dikaitkan dengan perkataan al-’asr di mana awan akan ‘diperah‘ bagi menghasilkan hujan yang turun dan dapat kita nikmati dalam kehidupan seharian. Atas roh inilah juga kita memahami al-asr atau masa umur yang Allah kurniakan pada kita. Apa yang perlu kita buat? Kita perlumemerah‘nya sekuat tenaga agar terhasil iman dan amal. Orang yang tidak memerah umurnya akan sentiasa berada dalam kerugian.

Baca baki entri ini »





Tafsir Surah Al Lahab (Gejolak Api) – 111

19 02 2008

al-masad.jpg

diolah dari Tafsir Ibn kathir

Surah ini disebut juga surah Tabbat, surah ke 111, terdapat 5 ayat. Diturunkan di kota Mekah. Surah ini berkenaan kemusyrikan itu tidak dapat dipertahankan dan tidak akan menang walaupun pendukungnya bekerja keras. Ia mengenai cerita Abu Lahab dan isterinya yang menentang Rasulullah dan keduanya akan celaka dan masuk neraka. Harta, usaha titik peluhnya dan anak-anaknya tidak berguna langsung buatnya bagi menyelamatkannya dari azab neraka.

Al Bukhari merakamkan bahawa Ibnu ‘Abbas menyatakan Rasulullah telah keluar ke lembah Al Batha dan baginda mendaki puncak tinggi…Kemudian baginda berteriak,

Wahai kamu semua, mari ke mari!

Maka berkumpul semua orang Quraisy mengelilingi baginda, lalu baginda berkata

Jika aku katakan semua musuh kamu telah bersiap sedia untuk menyerang kamu di waktu pagi ataupun petang, dapatkah kamu semua mempercayai aku?

Baca baki entri ini »





Hadis 1: Niat & Intipatinya

12 02 2008
Daripada Amirul Mukminin Abi Hafs ibn Khattab radhiallahu anhu katanya: Aku telah mendengar Rasulullah sallallahualaihi wa sallam bersabda: “Tiap-tiap amal harus disertai dengan niat. Balasan bagi setiap amal manusia, ialah pahala bagi apa yang diniatkannya. Maka barangsiapa (niat) hijrahnya kerana Allah dan RasulNya, baginya pahala hijrah kerana Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa (niat) hijrahnya kerana dunia yang hendak diperolehinya atau kerana perempuan yang hendak dikahwininya, maka (pahala) hijrahnya sesuai dengan niatnya, untuk apa dia hijrah. – Riwayat Dua imam Muhaddisin – Abu Abdillah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al Mughirah ibn Bardizbah Al Bukhari dan Abul Husain Muslim bin Al Hujjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naisaburi dalam sahih keduanya.

Latar Belakang hadis:

Hadis ini telah dilafazkan oleh Nabi Muhammad pada masa seorang lelaki berpindah dari Makkah ke Madinah semasa peristiwa Hijrah demi semata-mata kerana mengahwini seorang wanita bernama Ummu Qais dan tidak berhijrah dengan sebab Islam.

Hadis ini adalah antara hadis yang terpenting dalam Islam.
Baca baki entri ini »





Do it Proper

5 02 2008

—————

  1. Dakwah – the more we do, the more we get. – calmness if we sincere of what we are doing.
  2. Recipe of Success: Proactive Leadership at all levels – not only higher level , but also coming from lower level. Everybody is the best at his or her own capabilities.
  3. Du’a – God, Please dont ever leave me… Please God
  4. CHOOSE instead of TRY..we always keep say insyaAllah to try our best, instead of using the word TRY, why not we use “CHOOSE”… I Choose to do it.
  5. LEADERS are READERS!!… Truly Agree.
  6. Knowledge is not power, the Application of it is power.
  7. In many Rejections, there’s one Acceptance.
  8. Action must be taken within 48 hours after receiveing new knowledge… Just do it Lillah!
  9. The Journey is not a Plain Sailing
  10. We cant afford to lose anyone of you, my sahabah!

——————–

Hope we know the meaning of what this article choosing to say. -)