Hadis 2 : Islam, Iman & Ihsan

19 04 2008

Also on the authority of ‘Umar, radiyallahu ‘anhu, berkata:

“While we were one day sitting with the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, there appeared before us a man dressed in extremely white clothes and with very black hair. No traces of journeying were visible on him, and none of us knew him.

He sat down close by the Prophet, sallallahu ‘alayhi wasallam, rested his knee against his thighs, and said, O Muhammad! Inform me about Islam.” Said the Messenger of Allah, sallallahu ‘alayhi wasallam, “Islam is that you should testify that there is no deity save Allah and that Muhammad is His Messenger, that you should perform salah (ritual prayer), pay the zakah, fast during Ramadan, and perform Hajj (pilgrimage) to the House (the Ka’bah at Makkah), if you can find a way to it (or find the means for making the journey to it).” Said he (the man), “You have spoken truly.”

We were astonished at his thus questioning him and telling him that he was right, but he went on to say, “Inform me about iman (faith).” He (the Messenger of Allah) answered, “It is that you believe in Allah and His angels and His Books and His Messengers and in the Last Day, and in fate (qadar), both in its good and in its evil aspects.” He said, “You have spoken truly.”

Then he (the man) said, “Inform me about Ihsan.” He (the Messenger of Allah) answered, ” It is that you should serve Allah as though you could see Him, for though you cannot see Him yet He sees you.” He said, “Inform me about the Hour.” He (the Messenger of Allah) said, “About that the one questioned knows no more than the questioner.” So he said, “Well, inform me about the signs thereof (i.e. of its coming).” Said he, “They are that the slave-girl will give birth to her mistress, that you will see the barefooted ones, the naked, the destitute, the herdsmen of the sheep (competing with each other) in raising lofty buildings.” Thereupon the man went off.

I waited a while, and then he (the Messenger of Allah) said, “O ‘Umar, do you know who that questioner was?” I replied, “Allah and His Messenger know better.” He said, “That was Jibril. He came to teach you your religion.””

[Muslim]


Latar Belakang

Al-Imam Muslim berkata: Di penghujung hayatnya, Abdullah bin ‘Umar (anak ‘Umar bin al-Khattab) telah diberitahu bahawa dua orang daripada kabilah Islam telah masuk ke Iraq. Mereka dipanggil Al-Qadariah dan mereka menafikan al-qadar hadis ini yang mana menyatakan qadar adalah salah satu daripada Rukun Iman untuk membetulkan salah tanggapan daripada kabilah tersebut (ketentuan). Maka Abdullah bin ‘Umar menyampaikan hadis ini.


Pengajaran Hadis

Hadis ini mengajarkan kita tentang adab dan etika dalam menuntut ilmu:

  • Kita perlu bersih dan memakai pakaian yang bersih serta kemas.
  • Kita seharusnya duduk dengan cermat dan dekat dengan penyampai atau guru yang mengajar. Dalam hadis ini, guru itu adalah Rasulullah.
  • Bertanyakan soalan untuk kefahaman yang jelas.
  • Cari ilmu pengetahuan itu daripada sumber yang sahih dan benar serta muktabar.

Mencari ilmu pengetahuan melalui kaedah bertanya:

  • Soalan yang kita ajukan mestilah benar-benar penting dan bernas (meaningful) – soalan yang dapat memandu kita pada menghargai ilmu dan mendorong pada mengerjakan amal yang baik lagi soleh.
  • Bertanyakan soalan yang baik dan bernas itu akan membuahkan hasil yang baik dalam pembelajaran. Sesiapa yang mengajukan soalan sebegini dapat membantu kepada kefahaman yang lebih jelas dan memahami intipati ilmu atau pembelajaran tadi.
  • Salah seorang cerdik pandai dikalangan para sahabat Rasulullah iaitu Ibn Abbas, ditanyakan soalan bagaimana beliau memperolehi ilmunya, dia membalas: “dengan lidah yang minat untuk belajar (dia selalu bertanya soalan) dan hati yang cuba memahami”.
  • Dalam banyak hadis yang disampaikan Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, baginda memulakan dengan bertanyakan soalan sebelum baginda menyampaikan ilmu pengetahuan. Proses bertanyakan soalan ini akan mempersiapkan minda dan hati, maka dengan itu keduanya akan bersedia untuk jawaban dan pengetahuan – bersedia untuk memahami dan belajar. Di dalam hadis ini, Jibril dipanggil sebagai “si pemberi soalan” yang mana telah menggunakan sepenuhnya potensi daripada kaedah bertanya khusus untuk meningkatkan ilmu pengetahuan bagi mereka yang mendengar akan perbualan hadis tersebut. (Di konteks kita, mereka ynag membaca hadis ini).
  • Dalam Al Quran sendiri terdapat lebih 1,200 soalan – untuk pelbagai tujuan – untuk menggugah minda si pembaca Al Quran dan menggalakkan minda itu turut sama berfikir tentang apa yang dibacakan.

Salahtanggapan terhadap Qadar

Ramai Muslim percaya apa yang mereka lakukan adalah disebabkan oleh apa yang telah dicatatkan di Lauhulmahfudz – mereka keliru. Sebenarnya, apa yang akan kita lakukan tidak ditentukan Allah. Allah dengan Pengetahuan yang Luas memang sedia tahu apa yang akan kita lakukan. Allah semudahnya dapat meletakkan seseorang yang melakukan kebaikan itu ke dalam syurga dan mencampakkan pelaku buruk ke dalam neraka. Namun Allah juga Maha Adil (Just) maka Dia menciptakan kita semua bagi kehidupan ini untuk menguji kita, jalan manakah yang akan kita pilih. Allah sememangnya telah tahu apa yang akan bakal berlaku kepada kita, namun Dia akan membantu sesiapa yang memilih jalan kebaikan. Segala pilihan dan pekerjaan yang kita kerjakan adalah di atas kehendak dan budibicara kita sendiri dan kita bertanggungjawab penuh atas tindakan tersebut. Allah tidak menentukan halatuju kehidupan kita, sebaliknya kitalah yang menentukan sendiri.

Hadis menerangkan kita mesti melakukan usaha. The right concept of qadar is: kita bertanggungjawab di atas apa sahaja yang kita lakukan.

Sebagai contoh: Jika kita sedang memandu dengan lekanya hingga menyebabkan satu kemalangan di mana seorang telah mati atau cedera, kita tidak boleh semudahnya mengatakan itu adalah Qadar yang Allah telah tetapkan, ini bermakna kita seperti ‘melupakan’ kesalahan sendiri. Qadar hanya mengambil pertanggungjawaban terhadap perkara itu berlaku di tempat itu, tetapi tanggungjawab memandu dengan baik dan selamat adalah melalui kemahuan dan kehendak manusia, yang mana leka dan lalai hingga berlaku kemalangan. Itulah sebab antaranya di mahkamah tidak semudah menyatakan Qadar Allah, kita lepas dari pertuduhan sesuatu kesalahan, malah suatu hasil perbuatan itu sebenarnya datang dari niat si pembuat, dan si pelaku didapati bersalah jika sabit. Sekiranya Qadar boleh digunakan sebagai alasan dan ‘pelepasan’, akhirnya nanti akan lebih banyak jenayah dan mereka-mereka yang sememangnya bersalah terlepas dari dihukum – si pencuri nanti akan berteriak pencuriannya adalah hasil Qadar!

Jika terma Islam itu digunakan sendirinya ia bermaksud keseluruhan iaitu – Islam, Iman dan Ihsan. Samalah, bilamana Iman itu digunakan sendirian ia juga bermaksud Iman, Islam dan Ihsan. Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, memberitahu di akhir hadis bahawa deen (cara hidup atau agama) mengandungi ketiga perkara ini.

Jika Iman lemah, ianya akan mempengaruhi Islam kita (iaitu perbuatan dan tindakan). Menurut al-Imam Abu Hanifa: Sekalipun Iman dan Islam berbeza, Iman memerlukan tindakan (iaitu praktikal Islam).

Al-Ihsan (peringkat Iman tertinggi bila mematuhi Allah, samada kita melihat Allah atau tidak, maka kita mesti sentiasa sedar Allah sentiasa melihat kita) adalah mengenai takut kepada Allah juga mengagungkan (cintakan) Allah. Unik, Taqwa itu berkumpul dua rasa hati yang dilihat manusia sungguh kontra iaitu takut dan cinta. Ini akan mengarahkan kita untuk berusaha dengan sungguh-sungguh dalam menunaikan ibadah – kita akan lebih ikhlas dalam ibadah. Maka, Al-Ihsan juga adalah aksi atau perbuatan terbaik hati. Perlakuan yang akan mendorong kepada Ihsan: untuk mencintai Allah sebenar-benarnya, untuk merasa paling takut pada Allah dan hanya padaNya, untuk memohon pertolongan daripada Allah, untuk sentiasa berharap kepada Allah bahawa Allah akan membantu dan membimbing kita, untuk mempercayai Allah dengan sepenuh keyakinan.

Apabila Jibril alaihi as-Salam, bertanyakan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam, berkenaan Hari Akhirat (the Day of Judgement), baginda, sallallahu ‘alayhi wasallam, membalas bahawa beliau dan Jibril keduanya tidak mengetahui. Ini adalah contoh yang diberikan oleh Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, walaupun seseorang yang memiliki pengetahuan luas seperti baginda masih lagi tidak tahu semua perkara bahkan sanggup mengaku untuk berkata tidak tahu.

Al-Imam Malik pernah ditanyakan empat puluh (40) soalan oleh seseorang dan kebanyakannya dijawab dengan “Aku tidak tahu – Allah lebih mengetahui”. Lelaki yang bertanya tadi hairan Imam Malik yang dianggap hebat tidak tahu jawaban kepada kebanyakan soalannya. Melihatkan lelaki itu hairan, Imam Malik memberitahu bahawa apabila ada orang juga pernah bertanya seperti ini, berjumpa Imam Malik dari kota yang jauh, tetapi Imam Malik tidak tahu tentang jawaban kepada soalan yang diajukan. Al-Imam Malik tidak mahu memberi jawaban kepada soalan yang dia sendiri tidak tahu, maka dia hanya memberitahu tidak tahu. Maka, jika kita ini apabila menjadi rujukan orang atau ditanyakan soalan atau menjadi tenaga pengajar atau ulama cendekiawan, kita seharusnya mempunyai kekuatan untuk menyatakan kita ini tidak tahu bilamana memang benar tidak tahu. Jangan pula membuat andaian, sebabnya untuk mengelakkan maklumat dan ikutan yang salah.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: